maandag 28 oktober 2019

OUDE VRIENDEN


De regen daalt in grote hoeveelheden neer en geeft het gevoel alsof je in een heel grote douche bent beland. De straten lijken hier daar op kleine riviertjes. Met een iets te kleine paraplu tracht ik mijn weg te vinden naar de Koemarkt in Purmerend. Net zo snel als het begon, is het weer droog en bij aankomst op de plaats van bestemming ziet alles er weer wat vrolijker uit. De gezellige sfeer op het plein keert weer terug. Een aantal jaren geleden mocht ik hier achter de schermen kijken in een restaurant met een bijzonder concept. Ik stap vanmiddag weer binnen in de wereld van Brownies & DownieS, waar Joyce, die hier de scepter zwaait mij ontvangt. 


Zoals bekend werken hier mensen met een beperking. De vorige eigenaar heeft de zaak overgedaan aan De Prinsenstichting. Inmiddels gaat het om 55 vestigingen in 3 landen, 90 ondernemers en 1183 bijzondere collega’s, zoals de werknemers terecht worden genoemd.Het is vanmiddag behoorlijk druk en uit een eerder gesprek heb ik begrepen dat het uitstekend loopt. Achterin de zaak bevindt zich een grote tafel en nadat ik daar heb plaatsgenomen zitten vrij snel een aantal werknemers tegenover mij. Het is toevallig pauze en dat geeft de gelegenheid eens even te praten over hun levens en wat zij belangrijk vinden. 

KOFFIETIJD.......
Onmiddellijk komen de verhalen los en het is of we elkaar al jaren kennen. Weer denk ik aan de harder wordende wereld waarin we leven. Zou ik hier aanvullende ingrediĆ«nten kunnen vinden voor een positieve verandering van de maatschappij, waar geld nu zo’n dominante rol speelt? Wat is belangrijk in het leven? Op tafel staan de ‘beloningsgebakjes’ en Melissa staat erop dat ik er ook een neem omdat ik gast ben. Het smaakt prima. Ik luister naar Pascalle die vol passie vertelt over de fijne sfeer die hier heerst. Om 9 uur s’morgens worden de taken verdeeld en weet iedereen wat hij of zij moet doen. 

Op vrijdagavond - dan is het heel druk- , is de zaak open en volgens de mensen aan tafel zou daar zelfs nog een avond bij kunnen komen. ‘Ze hebben heel goed gekeken wat je kunt’, volgens Joost. Hij laat merken dat hier werken echt is wat hij wil. Sam heeft een droom. Uiteindelijk zou hij graag in de manege werken. ‘Als je de volgende keer komt ben ik dus misschien ergens anders’. Passie kom je overal tegen en als het kan moet je die volgen. Die zie je ook terug in de hobby’s. Melissa doet nog maar eens uit de doeken waarbij ze allemaal is betrokken. ‘Samen met Pascalle zing ik in een koor en we spelen in de musical ‘Ja zuster, nee zuster’. 

Ze heeft de rol van zuster Clivia en ja ‘dan is het leuk als je die voorstelling kunt bijwonen’, in een theater in Purmerend. Zeker. Creativiteit zelfs bij het gestandaardiseerde recept van een brownie? Axel, vertelt dat deze overal hetzelfde is, maar ik krijg wel een knipoog. Sam denkt dat het concept van B&D breder in maatschappij zou kunnen worden toegepast, bijvoorbeeld voor mensen die het minder getroffen hebben. Een aanwijzing?  Een mooie afsluiting en een bewijs dat het leuk is oude vrienden af en toe te bezoeken. Je vindt hier een gezellige sfeer, een fijn team, kortom een echte aanrader!   

Wim Verhoeven
koffiekringzaanstad@gmail.com