maandag 22 mei 2017

KEUZE IN OVERVLOED

In ruil voor een steentje krijgt hij een stukje komkommer en is zeer tevreden met deze beloning. Dat blijft ook zo totdat hij ontdekt dat zijn buurman voor elk steentje dat hij aanlevert een druif krijgt. Onmiddellijk geeft hij een nieuw steentje en kijkt met een gulzige blik wat zijn beloning is. Helaas is het weer een stukje komkommer. Hij kan deze ongelijkheid niet verteren en het maakt dat hij het woedend wegsmijt. We hebben het hier over een psychologische proef met kapucijnapen die primatoloog Frans de Waal heeft gehouden. 


Hoe zou het zijn als deze apen ineens in ruil voor het steentje een onbeperkte keuze aan fruit krijgen voorgeschoteld? Ik denk toch dat er in begin wat verwarring zou zijn maar daarna kan de gulzigheid het al snel winnen. Bij ons is het vermoedelijk op dezelfde wijze gegaan. In eerste instantie was de keuze aan consumptieartikelen beperkt, maar langzamerhand werden steeds meer varianten aangeboden. Voor wie hier oog voor heeft ziet een bizarre wereld, waarbij de rode draad van het verdienmodel wordt gevolgd.

Inmiddels is de mens hier volledig gewend geraakt aan een enorm aanbod. Een fenomeen dat niet afneemt maar eerder nog groter wordt. De overvloed die zich hier voordoet staat uiteraard in schril contrast met dat stuk van de wereld waar men moet zien te overleven. Grote delen worden geteisterd door droogte, geweld of economische achterstand. Bizarre getallen op de website van Instock, dat zich met voedselverspilling bezighoudt komen voorbij. Wereldwijd is er sprake van 1,3 miljard ton aan voedselverspilling. Huishoudens gooien zo’n slordige 15% weg. Anderzijds worden we geconfronteerd met hongersnood, zoals in Afrika.
          
160 soorten chips  

Het griezelige is dat mensen een supermarkt inlopen en gewend zijn geraakt aan de enorme ‘tentoonstelling’ zich voor hun ogen ontvouwt. In het onderbewustzijn leeft wel een sluimerende gedachte waarbij sommigen vraag stellen of dit nog wel normaal is. Afgezien van het fysieke bezoek aan de winkels, inventariseer ik het assortiment op de website. Wij hebben kennelijk 157 soorten tandpasta nodig. Anti-tandsteen, coolmint, mentol power, white & shine, extra fresh, intense whitening, white brilliance, zijn zomaar wat namen die kennelijk het geluk van de consument moeten verhogen.

Bij shampoo, met wervelende namen als kokosboost, hair&body, parfumvrij, goud shampoo, antiroos classic, langer fris, perfecte krul en strong power komt de teller op 320. Het hoogtepunt komt als ik de producten bij elkaar optel die in aanmerking komen voor de aanduiding koffie: jawel 520 stuks. Een raadsel vormt maandverband met 130 soorten. Zijn er zoveel verschillende consumenten? Ik zou zo door kunnen gaan om op deze wijze het hele programma voor het voetlicht te brengen, maar de strekking is duidelijk.

Hierna start ik de communicatie met een grote supermarktketen en al vrij snel komen antwoorden. Men is zelfs bereid om via Whattsapp een discussie te voeren. Ik deel mijn bevindingen mee. Heeft men weleens nagedacht over een eventuele beperking van het assortiment? Uit het antwoord valt op te maken dat een inkrimping zeker niet aan de orde is. Men moet nou eenmaal de markt volgen. Wel zal men deze bemerking en het schrijven hierover onder de aandacht van het management brengen.

Een aantal klanten heeft een verrassende zienswijze die uiteraard niet representatief hoeft te zijn voor hoe het merendeel denkt. ‘Ik moest een keer een zakje chips kopen en was verbijsterd over het assortiment’. Een mevrouw vindt zeker dat we grens van de waanzin zijn gepasseerd. Anderen die ik hier spreek zijn het eens. Ook zij vinden dat we in een bizarre wereld leven, waarin de grenzen vervagen. 

In gesprek met een discussiegroep die een keer per week bij elkaar komt kan ik het onderwerp aan de orde stellen. Ook hier zien de mensen het fenomeen dat zich in onze cultuur heeft vastgebeten. 'Als je iets wilt veranderen moet dat bij de consument beginnen', is een opmerking waardoor duidelijk is dat de vrije markt zal doorwoekeren en alleen is te beïnvloeden door koopgedrag. Er is wel sprake van een bijzondere conclusie : 'indien we 75% van de artikelen schrappen zullen deze niet echt worden gemist'. Duidelijker kan het niet.

Wim Verhoeven
verhoevenkoffiekring@tele2.nl