donderdag 13 april 2017

ALS WOORDEN TEKORT SCHIETEN

Soms bereiken mij berichten via de mail of op papier waarin mensen trachten een boodschap te verwoorden. Onlangs gaf de heer Anton Laan mij een stuk dat hij had geschreven. De verbijstering ten aanzien van een ramp kent ongekende proporties. Bijvoorbeeld na een ongeluk in een kerncentrale zoals die van Chernobyl, de ramp in Fukushima, een tsunami of aanslagen. Het wereldnieuws richt zich een bepaalde tijd op zo’n calamiteit.Al snel verdwijnt het als water in de zon na een regenbui. De heer Laan schrijft hier wat zo’n gebeurtenis met hem persoonlijk heeft gedaan. Door de bijzondere manier waarop hij dat doet geef ik hem graag de ruimte als gastblogger. 


‘Op 11 september 2001 dacht ik dat de wereld stil stond. De tijd bleef staan. Hoezeer vergiste ik mij. Het was de mens, de gehele mensheid die verstart van ontzetting stilstond en het maatschappelijk leven liet voor wat het was. De onvoorstelbare misdaad op die dag begaan, ging ieders begrip te boven en staat voor altijd op mijn netvlies gebrand. Maar toch! De tijd ging meedogenloos voort. 

Het werd de 12e, de 13e september etc. Ik voelde me al snel schuldig omdat ik mij twee dagen later alweer bezighield met de banaliteiten van alledag. Een lekke band koesterde zich alweer in mijn belangstelling. Ik maakte mij zorgen of ik wel op tijd zou zijn om mijn kleindochter van school te halen. Ook om mij heen zag ik dat iedereen weer met van alles bezig was.

Kortom het leven ging schijnbaar gewoon door en niemand merkte dat anderen innerlijk veranderd waren. Terwijl ik dit schrijf besef ik dat dat maar goed is ook. Anders waren wij bij de pakken neer gaan zitten en dan zou de terreur een winnende slag geslagen hebben. Ik ben de dood geworden, de vernietiger der werelden. Dit zijn woorden uit een van de heilige Hindoeïstische boeken, De Bahagawad Gita. Ze zijn nu wel op een verschrikkelijke manier zicht- en tastbaar geworden. 

Het gebeurde zal mij nooit meer loslaten, het zal de rest van mijn leven beïnvloeden. Waarom juist deze gebeurtenis? Omdat ik het met eigen ogen gezien heb?  Omdat de slachtoffers een gezicht kregen via foto’s in de media. De vele duizenden slachtoffers in Srebrenica die koelbloedig zijn uitgemoord was een gebeurtenis die niet minder erg was. Deze werd ons mondjesmaat toegediend en het was alweer even geleden toen wij het hoorden.

Anders was het bij deze vernietiging van de Twin Towers, duizenden slachtoffers in een afschuwelijke dood met zich meesleurend. Evenzovele kreten in doodsnood. O God, O Allah, het is gebeurd, help mij. Ik geloof zeker dat al die wanhopige kreten door de schepper zijn geteld en het zich heeft aangetrokken en zich over allen heeft ontfermd. Deze aanslag zag je gebeuren. 

Drie vliegtuigen boorden zich in evenveel gebouwen. Een vierde sloeg in de grond na heldhaftig verzet van de gehele bemanning. Welk Faustiaans duivelsverbond zat hierachter? Wie kan zoiets verzinnen en uitvoeren? Zijn het de verziekte en verdorven voortbrengselen van een enkeling, van meerderen? Zijn de ideeën aangedragen door exorbitante rampen- en terroristenfilms om het publiek blijvend te boeien of gebaseerd op eerdere mega-aanslagen?

Een plot van Christie of Wentworth doet het niet meer. De beschaafde wereld blijft echter in alle toonaarden ontkennen dat het nieuws een negatieve invloed kan hebben. De achtergrond van terreur is haat. De kracht van haat is dat het geen voedingsbron nodig heeft om toe te slaan.

Ook zonder conflict in het Midden-Oosten was dit gebeurd, alleen al omdat de bezitter van dit misdadige brein al geboren was. Mijn parate kennis schiet te kort om mijn afschuw te verwoorden. Ook de Grote Van Dale laat mij in de steek.’ 
Anton Laan

Wim Verhoeven
verhoevenkoffiekring@tele2.nl